ÖIJER
OM GILJOTIN; RECENSIONER AV BOKEN
Söndag
den 21 december 2008 talade Bruno K. Öijer från Södra
Teaterns scen om Giljotin. I slutet av föreställningens
första akt, innan framförandet av "Lät Dom Ligga",
som ingår i diktsamlingen, sa han:
"[Giljotin är] en bok som ligger mig
varmt om hjärtat... När den kom ut fick den knappt en enda
recension, förutom en mycket klassisk, i en av våra kvällstidningar.
Den löd: 'Hur kan man ge ut en bok som heter Giljotin, när den
avskaffades i Frankrike år 1824?' [Publiken skrattar] Jag
hoppas nivån på våra litteraturkritiker har höjts sen
dess... Sen en annan sak... Giljotinen avskaffades inte i
Frankrike förrän långt in på 60-talet. Men såna kunskaper
kan man ju inte kräva av de här skitstövlarna! [Jubel och
skratt från publiken] Tack allihopa!!"
För skojs skull försökte jag hitta denna recension, som Öijer
syftar på, bland det Öijer-material som den vänlige Michael
Godhe skickade till mig tidigare i år. Ett antal Giljotin-recensioner
fick jag då, men inte ovannämnda. Det stämmer alltså inte
riktigt det som Öijer säger, att diktsamlingen knappt
recenserades, men det är sant att den fick relativt få
recensioner. Giljotin gavs ut i november 1981, men en
del recensioner publicerades inte förrän ett par månader
senare. Generellt kan man säga att morgontidningarna,
dagstidningarna, var betydligt mer positiva till diktsamlingen
än kvällstidningarna. Ett axplock:
I Östersundsposten den 2 februari 1982 skrev Peter
Lucas Erixon att han "hyser den största respekt" och
även "sympati" för både Öijers person och lyrik.
Gefle Dagblads recensent Niels Hebert såg (den 2
november 1981) en "styrka" i de 134 kortdikterna (Confetti-dikterna),
Hebert kände att Öijer kanske "är på rätt väg och det
är en väg som kan leda till ett riktigt genombrott".
"Bruno K. Öijer surfar framgångsrikt på den poetiska
ytspänningen, står någon gång på huvudet men kommer snabbt
upp igen" skrev Peter Curman i Stockholmstidningen
den 25 januari 1982. Öijer är "skicklig", skrev
Curman, och är allmänt positiv i sitt omdöme.
Sven Christer Swahn skrev i Sydsvenska Dagbladet den 19
januari 1982 att "Det finns så mycket spännande spänningar
i Öijers nya samling att man redan väntar på en fortsättning
[...]".
Per Svensson skrev i Kvällsposten den 12 januari 1982
att Öijers "aktier på den litterära börsen har rasat
katastrofalt. Hade Öijer varit idrottsman i stället för poet
skulle tidningarna för längesedan ha drämt till med rubriken
"Är du slut nu Bruno?" Svensson ansåg vidare att en
av Öijers största svagheter alltid varit hans
"monumentala brist på självkritik och hans uppenbara oförmåga
att sovra bland ordmassorna". Per Svensson uppmanade
avslutningsvis Öijer att "använda radergummit lite
flitigare".
Expressen och Magnus Ringgren var allmänt sarkastisk i
tonen och ironiserade över Öijers yttre person; recensionen
(publicerad den 17 november 1981) är bara 10 rader lång.
Staffan Stolpe recenserade Giljotin i Arbetet
den 7 november 1981 och erkände att hans känslor "pendlar
mellan avsky och beundran". Stolpe ansåg att Öijer
"gång på gång visar vilken målerisk och musikalisk
diktare han är".
Dagens Nyheters recension, skriven av Ole Hessler den
15 november 1981, kan sammanfattas med stycket: "Det är lätt
att invända mot det pubertala och dekadenta hos Bruno K. Öijers
dikter, men han äger rika språkliga resurser och ett ovanligt
personligt bildspråk."
|