
Bruno
K. Öijer har allt oftare på senare tid uttalat sig om planetens kritiska
tillstånd, med fokus på själva naturen. Öijer har naturligtvis alltid
talat om att vi lever i "det sjuka öde landet", men från och med Det
Förlorade Ordet (1995),
ungefär, läggs fokus mer på naturen, moder jord, alltså inte bara på samhällslivets
misär. Öijer värnar träden, skogen, miljön, på ett allt tydligare sätt,
i böcker och intervjuer från mitten av 90-talet och framåt. Han pekar på
den "rovdrift och våldtäkt av vår jord" som härjar.
I Det Förlorade Ordet kommer detta budskap främst till uttryck i
"En Gång Blommade Trädet". I de fyra monologer som framförs i Från
En Demons Båge (1997) talas det om att "det här våldsfixerade
kalhygget som vi skapat täcker stora delar av jordens yta...".
Öijer säger här vidare att: "Genom all rovdrift, genom all våldtäkt
på naturen, har vi samtidigt skändat vårt ursprung, brutit sönder vår
egen inre jord. Vi är fyllda av vårt eget utlagda gift, fyllda av ett sorts
surt regn...".
Kanske som ett led i ett återuppväcka vårt ursprung, återupprätta
kontakten med naturen, väljer Öijer på senare tid att framträda
tillsammans med djur - dels i Wahlström & Widstrands nya höstkatalog (där
tillsammans med en målad varg), dels i de inledande raderna i Dimman Av
Allt (2001), med "den stora svarta fågeln" som sitter på hans
axel. Och i boken Författarmiljöer i Stockholm (2002) fotograferas
Öijer tillsammans med sin katt Måntuss av Ulla Montan. (Länk
här.) Ytterligare en bild från den foto-sessionen finns i Per Bäckströms
avhandling om Öijers poesi, Aska, Tomhet & Eld. Fotografiet
scannat från boken:

Och så minns man Öijers svar till reportern Kristina Lindström i en
intervju för tidningen ETC 1981. Lindström säger till Öijer att jakt
brukar vara populärt hos hårdkokta författare: "Det kanske vore
nåt?"
Öijer:
"Nej, fy fan."
Artikelförfattare:
Per Erik Wesslén