GLAD & LYCKLIG ÖIJER?
"Jag blev poet på grund av min dödsskräck. Samhället är uppbyggt på den här skräcken. Löser vi den kan allt bli möjligt."
Det sa Bruno K. Öijer i en intervju i Dagens Nyheter, 1984. I Dimman Av Allt, 2001, verkar det som att dödsskräcken är besegrad. I en av slutdikterna i Dimman Av Allt, den som inleds: "jag återvänder / till min mammas grav", delar diktjaget den dödas närvaro, är i symbios med henne:
I myterna anspelas det ofta på mänsklighetens dödsskräck. Ett välkänt exempel är myten om Orfeus och Eurydike: Orfeus får inte vända sig om och se på sin döda hustru, som han försöker återföra från dödsriket. Om han vänder sig om och ser på henne är hon förlorad för alltid, till dödsriket. Myten säger oss att det är direkt livsfarligt att se den döda i ögonen.
Men
i Dimman Av Allt når vi bortom skräcken; det är något
vänligt över döden och de döda. Det gäller t.ex. också i
dikten "Inbjuden", där diktjaget, "trött på
all falskhet", istället vänder sig "till dom döda /
som ivrigt ställde fram sin mat / och ville få mej att äta
och dricka".
Även
Pelle Andersson, i Aftonbladet, fokuserade på att Bruno K. Öijer
under detta framträdande log och verkade gladare än vanligt.
Per Bäckström avslutar sin stora doktorsavhandling om Öijers
författarskap med orden: "Man måste tänka sig Öijer
lycklig."
"Så där nära döden måste mamma ha känt sig befriad från livets bojor och färdig att låta allting leva upp igen [...] Och jag, jag kände mig också färdig att låta allt leva upp på nytt. Liksom om denna stora vrede hade rensat ut det onda hos mig, öppnade jag nu inför denna natt, så full av stjärnor och tecken, för första gången mitt sinne för världens vänliga likgiltighet."
Artikelförfattare: Per Erik Wesslén
|