MIN
RECENSION AV SVART SOM SILVER
I
en intervju i Sveriges Radio 1999 fick Bruno K. Öijer frågan
om de priser han fått kan "tappa honom på näring".
Öijer svarade då att "ett pris är bara ett pris".
Nio år senare, efter ytterligare ett par stora priser, och
hyllningskörer efter Trilogins fullbordande, står det ändå
klart att det har satt sina spår hos Öijer, att ha blivit höjd
till skyarna. Det är nämligen ett tema (bland andra) i den nya
boken Svart Som Silver. I den enastående dikten
"Aldrig" spelar han med de olika epitet han fått, och
han vägrar – naturligtvis – sätta sig på tronen som man
byggt åt honom.
I de senaste intervjuerna berättar Öijer att allt lovprisande
nästan tystade honom för evigt på bokfronten, då han inte vågade
skriva igen, i rädsla för att inte nå upp till den hyllade
Trilogins höjder. Kanske kan man också, i några av de nya
dikterna, spåra en slags mättnad? Karin Boye skrev: "Den
mätta dagen, den är aldrig störst / Den bästa dagen är en
dag av törst". Öijer har inget kvar att bevisa och
egentligen ingen att slåss mot längre (förutom själva samhällsutvecklingen
i sig). Det finns en viss fara med det här. Men trots detta har
många av de nya dikterna verklig nerv och skärpa – det är
dikter som är fokuserade på att berätta något viktigt om
livet, och tungan är fortsatt vass när så behövs.
"Utomlands" är ett exempel på en dikt där berättandet
går som på ett snöre (eller som på räls, kanske man ska säga
i Öijers fall). Det finns ett underbart vackert driv och flöde
i dikten, det är magnifik poesi.
En intressant detalj är att nästan varje dikt i Svart Som
Silver har fått en titel – detta är väldigt ovanligt i
Trilogin, där dikterna endast i undantagsfall har titlar. Jag
tycker att detta titelgivande har något fantasifullt över sig,
det tyder på en skaparglädje. Det är den genomgående känsla
jag får av boken – en befriande skaparlust. Den märks även
genom att Öijer använder både (film)citat på engelska och
egennamn (Keats, Shelley, da Vinci, Mozart, Hank Williams, med
flera). Det har han egentligen inte gjort sen Giljotin
1981. De dikter där man anar en viss mättnad, där det delvis
går lite på rutin, är alltså mycket få till antalet.
Helhetsintrycket är att poeten känner sig så pass fri och
inspirerad att han till och med kan använda ordet
"fri" ("en natt som den här är jag fri") -
i intervjun från 1999 ansåg Öijer att ordet fri/frihet var förstört,
nedsmutsat.
I mångt och mycket är Svart Som Silver en naturlig
fortsättning på Dimman Av Allt, det är inget stort
avbrott stilistiskt. Det finns en röd tråd genom hela Öijers
författarskap. Dimman Av Allt slutade i en vila, med
dikten "sjön sov…". Svart Som Silver tar
upp samma stillsamma ton. Öijer är inte en författare som
experimenterar med olika stilar. Sakta men säkert har
utvecklingen pekat hitåt, mot stillheten, ett lugnt vandrande
genom tillvaron. En slags sagostämning som kryper fram i olika
skeenden. Det är varsamma betraktelser över medmänniskorna,
livet, naturen, till och med grässtrånas liv och giftermål.
På ett stilistiskt plan har utvecklingen gått från så kallad
”surrealistisk” poesi (som den blev kallad på 70-talet)
till klara, berättande, prosaliknande texter. Den här
"prosan" kan man till exempel se i dikten "Så Få",
som innehåller ett uttalande Öijer gjorde i en
tidningsintervju för flera år sen. I ett samtal med
MarieLouise Samuelsson, publicerat i Göteborgsposten
28 september 2001, sa Öijer: "Det vackraste vi har i det här
landet är de som inte syns, de som inte deltar i spelet."
Jämför med raderna i Svart Som Silver: "det
vackraste och mest värdefulla vi har / är dom som aldrig syns
/ aldrig hörs".
I en annan ny dikt, med titeln "Arvet", lånar Öijer
återigen tidigare uttalanden av sig själv, som han gjort i mer
prosaiska sammanhang. Diktens slutrader är i stort sett
identiska med slutraderna till en presentationstext som Öijer
skrev om sin dikt ”En Gång Blommade Trädet” (från Det
Förlorade Ordet, 1995) i samband med att hans hustru Maya
Eizin Öijer hade en konstutställning med just den rubriken, på
Moderna Museet i september-oktober 2007. Då löd orden:
"Livet och samhällsutvecklingen kan ta ifrån dej allt, råna
dej på allt, men ingen kan ta dina minnen ifrån dej, ingen kan
råna dej på din sorg." I Svart Som Silver heter
det: "livet tiden och ett iskallt samhälle / kan ta ifrån
dej allt / råna dej på allt / men ingen kan stjäla dina
upplevelser / ingen kan ta dina minnen ifrån dej / ingen kan råna
dej på din sorg".
Så man kan tydligt se hur Öijer skriver sina nya dikter i ett
sorts samtalston. Därför är det också helt logiskt att han
nu i intervjuer, både i Sveriges Radio och i Dagens Nyheter,
säger sig vilja skriva en roman härnäst, men att den då
skulle vara helt olik hans första och hittills enda roman Chivas
Regal, från 1978. Istället ska en eventuellt kommande
roman mer likna det språk Hjalmar Söderberg använder, säger
Öijer, och det är ju ett språk som Öijer till stor del använder
i Svart Som Silver.
Enda besväret för Öijer, om han nu väljer att skriva en
roman härnäst, blir att han måste börja använda punkter och
kommatecken igen, något han tvättade bort redan i Det Förlorade
Ordet. Blir nästa bok en mer "traditionellt"
skriven roman (för att använda ett beiget uttryck) tycker jag
att det ger ytterligare bredd och djup åt Öijers författarskap.
Något som utmärkte Gunnar Ekelöfs mästerlighet (Ekelöf är
den ende svenske poet jag sätter högre än – eller lika högt
som – Öijer) var hans förmåga att kunna dikta om precis vad
som helst. Till exempel skriver Ekelöf i en dikt om en
lammkotlett som inte vill bli uppäten, men han gör det med
samma briljans som alltid, hur fånigt ämnet än må låta för
den som inte har läst dikten. Jag tänkte nu skriva att om man
skulle önska sig något mer från Öijer skulle det vara en sån
slags dikt, men så inser jag att han faktiskt har skrivit en
"sån" dikt i Svart Som Silver – dikten om
trädet som inte vill bli möbler, väggar och golvplankor.
Någonting som skiljer Svart Som Silver från Trilogin
är att väldigt många av de nya dikterna handlar om diktandet,
om poesin och poeten själv. Det är rent av det övergripande
temat. Ekelöf skrev en gång en essä med titeln "Självsyn"
och det skulle kunna vara en underrubrik till Svart Som
Silver. Är det här kanske Öijers mest självbiografiska
bok? Den är utan tvekan väldigt personlig, och det är förstås
genom att vara så personlig som Öijer når ut till andra.
Öijers dikter handlar inte om att få någon att känna sig
mindre ensam och övergiven, "men mer betydelsefullt / mer
värdefullt ensam och övergiven". Öijer lyckas förmedla
en känsla av värdighet till läsaren, som hon kan bära med
sig. Läsaren uppfylls av en känsla av någonting större, som
hon kan erfara i sin ensamhet: någonting större än jaget, större
än livet.
/Per Erik W.